Alla inlägg under augusti 2010

Av Kerstin - 30 augusti 2010 19:39

Det innebär att vi åter igen satt punkt på sommarens aktiviteter, vi har flyttat hem och det är på två sätt. Det är skönt att få varmvatten och innetoa...men man saknar friheten som det innebär att bo vid vattnet.

Hur som helst så hade vi i alla fall lyskväll i lördagskväll och det var samtidigt en liten urkultfest. Det var de som var med där som kom och käkade kräftor och lyste med oss...massor av marscaller i hela viken, det var så fint!


   

Det var riktigt kallt ute på lördan och vi var i valet o kvalet om vi skulle sitta ute eller inne...det blev inne, ganska trångt men finns det hjärterum så finns det stjärterum... Kräftorna smakade smaskens!


   

Ljuvlig och kylig kväll....


   

Det blir så mörkt när det är dags för det...allt blir som en svart vägg... det var tur att vi kunde elda och hålla lite värme.


   

Mysfaktor ....


På lördan var jag ut med vovarna för att aktivera dem lite. Hero fick leka med Jimmy och Ramos fick ett spår. Så var det en okoncentrerad Ramos igen som jagade råttor istället för att jobba. Han fick även kuta efter bollar och följa med oss ut och fika. Det är mycket nosande och pissande på den voven igen. han trippar när vi är ute och det går inte att slappna av en sekund.

Vi tog ett träningspass på fredagkväll och även mina vänner börjar märka att Ramos går igenom en förändring. Nu hade jag behövt mina pengar....Fast ibland är han som en filbunke som lullar efter en.


På lördagen hamnade jag i en poliskontroll...det var blåsa jag fick göra och det gör en alldeles nervös varje gång man blir stoppad. jag trodde att jag kört för fort men det hade jag inte och så var blåsningen ok oxå...men det fattade jag ju!


Så var det måndag igen och idag har jag en liten stresskula som vankar fram o tillbaka. I morgon är det sökträning som tur är.


Nu är det precis ett år sedan vi hämtade hem vår lilla älskling....  


   Må så gott tills vi ses igen! 

Av Kerstin - 26 augusti 2010 22:10

Vi åkte ut till havs igårkväll och släppte ut alla tre gossarna, de kutade och njöt av att få sträcka ut, det var ett tag sedan.

Det var meningen att jag skulle åka ut och fotografera vackra svampar men om man har hundar som har ätit flugsvamp så är det inte så bra ide att lägga någon vikt vi detta när de är med! jag hann fota en och vips var Hero där och kollade nyfiket vad jag pysslade med!

Det var inte så bra väder men det var helt underbart...

                        Bilder       

 

  

Himlen på väg ut.....

 

  

Ramos hade full koll på var matte o husse var.....

 

  

Cesar hittade något gott att äta hoppas det inte var svamp....

 

  

Efter en stund kom man fram fram till ett underbart hav....

 

  

Det blåste rejält....

 

  

Himlen var så vacker...regnet hängde i luften....

 

  

Cesar hittade en rejäl pinne som han låg och gnagde på...

 

  

Även lillputte gnagde sta´.......

 

  

Cesar o Ramos drog iväg och jagade några trutar, dumskallarna trodde att de skulle hinna ikapp...

 

Vi var ute en bra stund och for hem när det började mörkna.

 

Alla blåa pippisar är egentligen vita, vitkindade gäss som stannat för att bet.

 

Idag när jag öppnade mitt lönekuvert så fattades det 2000 kronor  men vad    whats this....det är nästan alla som har ferielön som drabbats, något har gått fel men gissa att man var upprörd innan man fick reda på vad det berodde på...nu får man tillbaka pengarna på nästa lön men vaddå det är ju nu man behöver pengarna kan jag tycka!

 

Snart helg och då blir det lyskväll med kräftor, vi ska ha en liten Urkultkväll....tända massor med ljus och sjunga... hoppas det inte regnar utan att det blir så där nattsvart och härligt!  

 

 Don´t worry be happy! 

Av Kerstin - 24 augusti 2010 21:33

...var så säker på det för i söndagskväll var han billig min svarte springare. Vi skulle gå sista hundrundan och vi möter ärkefiende nummern 1...Pelle Z och hans vita samojed som jag inte vet namnet på. Ja nu är det ju inte Pelle som är ärkefienden utan vovven förståss. De kom dessutom farandes med en väldans fart eftersom husse cyklade. Det var bara att förbereda sig på ett liv utan like och det blev det kan man lugnt säga!  Det blev ett sånt herrans oväsen och det hjälpte inte att ekipaget försvunnit för flera minuter sen....men snälla hund lugna ned dig, inget hjälpte. Det slutade i alla fall med att jag band fast honom runt en gatlyse och gick helt enkelt därifrån med bestämda steg! En supersnopen ramos stog kvar med en blick som sa...men jag då matte, du kan inte lämna mig här!!!!  Klart jag hämtade min gosse som blev lugn igen...men trot eller ej samma ekipage kommer en vända till och då väser jag i mungipan, men va   kommer du en gång till! Gissa om det gick snabbt förbi åsså var det igång igen!

Att kulorna ska bort på riktigt beror på att han nu börjat spänna sig och har lite svårt att koncentrera sig.Det märks mer och mer att ngt håller på att häna!


             


Kan väl säga så här att den vovven var billig på söndagkväll men blev dyrbar igen efter måndagen och tidagens övningar...

Vi tränade sök på söndagkväll, miljösök och det är det bästa matte och vovve vet...Jag hade igen en strålande duktig hund som sökte av både tomma, nattsvarta och hittafiggar i låda, ruin och i det brandrökta rummet. Vi avslutade med att göra en perfekt markeringsövning...


  

Idag har jag varit och lagt ett spår i regnet och det var en bestämd kille som spårade...tog upp spåret snabbt, korsade två grusvägar. Han markerade två apporter bra och slarvade lite vid en men hittade de gjorde han! Det känns så bra!


              


Hero har idag börjat på en kurs som han ska få gå med en tjej som jag känner...det blir så bra för honom. De ska lära känna varandra under ca 6 ggr, sedan blir det nog agility för de två. Jag hinner inte med att springa en agilitybana så det blir perfekt att ha någon som är intresserad och orkar...


  


Idag är det skittråkigt väder och man vill helst bara ligga i sängen...i allafall om man är en Golden Retriever och heter Cesar...värre gossegris finns inte...han vill heller inte följa med ut varje dag. när vi skulle åka hem från stugan så gick han och gömde sig bakom dasset...


  


Idag har jag varit på mitt nya jobb och hälsat på och på eftermiddan såg vi en fantastisk föreställning om Ronja rövardotter. Gissa om jag varit blöt idag!


   Ha det så gott tills vi ses igen!

Av Kerstin - 21 augusti 2010 21:06

Ja det känns hur bra som helst efter dagens spårkursavslutning...

Ramos fick ett spår som var ca 350 meter och med tre apporter. Det var Katrin som la ut spåret.

Han tog upp spåret ganska lugnt men efter ett tag satte han fart, det var när det vart lite klurigare i spåret. Idag markerade han alla apporter och vissa tog han även upp...han valde tom att fortsätta att spåra fast han stötte upp en fågel. Det var bra gjort av den fågeltokige voven. Så det blev en bra dag idag!

Hero var med och fick springa lös i skogen och så fick han plocka apporter. Cesar gick slingan med husse.... Alla nöjda och belåtna!


               


Det bidde ingen stuga idag utan vi har varit hemma för att försöka få till det i vår lägenhet i stan. Det är hur varmt som helst inne. Jag tror  jag smälter bort snart...  

I morgon fyller nästa lejon (vi är tre) år så då blir det lite tårta igen...det är väl så att man blir lite less på det här med födelsedagar men allas är lika viktiga så det gäller att hålla ut!


Nu ska jag ta och gå ut med vofsingarna en sista gång innan jag donkar ner mig i soffan. 


   Ha en skön lördagkväll!

Av Kerstin - 20 augusti 2010 21:54

Det hart varit en hård första vecka att börja jobba...jag har varit hemma och Tompan har varit till Gävle varje dag. det har inneburit att jag har haft hundansvar varje dag. Tröttheten har tagit över på kvällarna....

Ikväll fick vi ett bra slut i alla fall...Ramos och jag var och tränade lydnad och det är vårt säkraste träningskort just nu...både söket och spåret har krånglat de senaste gångerna...

Träningen ikväll gav mersmak, jag tränade på fritt följ, apporten, hopp sitt hopp och rutan....toppat med en superbra budföring!

Som avslutning så blev det platsliggning med skott...Ramos låg totalt oberörd i fem minuter och det var tammefan hans bästa platsliggning nånsin!

Supernöjd for vi hem till en underbar gubbe som väntade med god middag och ett glas RAMOS....finns det bättre vin, det är ett namn som förpliktigar!

 

I morgon är det avslutning på den spårkurs vi gått....hoppas det går bättre för den svarte springaren då!

 

   sov gott!

Av Kerstin - 19 augusti 2010 16:19

JA det kan man väl säga att det är, fast det beror på vad man jämför med   och   bada eller att tillbringa dagarna på   !

Just nu känns det skönt att komma igen till sitt jobb men det fattas en viktig ingrediens och det är eleverna förståss! De kommer snart, var lugn!


  

Igår tillbringade vi en dag på Gävle sjukhus...det storregnade därnere och det kändes helt ok att vara inne... På hemvägen stannade vi till på Axmar Brygga där vi slöt upp med våra arbetskamrater som kom bussandes.

  

Vi hade upptaktsmiddag och det var supergott att snaska i sig en skeppartallrik och ett glas vitt vin.


Två havsörnar hade show 20 meter utanför vårt fönster...häftigt och jag önskar att jag hade haft min andra kamera med men det blev en liten prick i alla fall!  

Det regnade inte här hemma utan man såg ett ljust bälte lite mera norrut.

Idag har jag varit på mina båda skolor och jag blir lite vimmelkantig så här i början!

I tisdags var jag på sökträning och det var en rätt så snusandes hund som jag hade med, det var lite ovanligt. Jag körde bara markeringsövningar och kommer att göra det ett tag till innan det flyttas ut i själva söket...R släpper apporterna alldeles för tidigt...han har inte riktigt hajat det hela!

Börjar fundera på om kastreringen håller på att lämna den svarte vilden...så det är väl dags att göra det på riktigt nu istället!


Vi bor nu hemma fast i morgon drar vi till stugan igen, det är alldeles för varmt här hemma!

  Tjingeling och ha en bra dag!

Av Kerstin - 16 augusti 2010 21:48

  och jag är tvärtrött ska ni veta! Det går runt runt i huvet och jag fattar inte riktigt att vi är igång igen. Vaknade i morse med att tänka -jag ska ju jobba idag! Började med att komma en kvart försent! Det gjorde inte så mycket för det är ju inga barn på plats ännu...det var riktigt kul att träffa alla igen! Hann med mina båda arbetsplatser faktiskt!

I helgen har vi varit på spårläger Ramos, Hero och jag! Spår och lydnad....det var hiskeligt varmt, så där att man knappt orkade med att förflytta sig mer än två meter i taget! Pust åh stånk!

Lydnaden gick bra där kämpade vi oss igenom och det var kul...men när den spårsäkre Ramos skulle gå sitt spår så tyckte han att det var roligare att jaga möss än att ta upp ngt spår....ja den gossen blir man aldrig klok på... fick ett direktspår lite senare och det tog han direkt! Det var mest för att kolla statusen! 

Det var skönare att ta sig ett bad i värmen...


  

Platsliggningen gick bra dag ett men dag två så reste han sig lite mot slutet...tyckte nog att det var för varmt, hela hunden kokade nästan!


Hero fick ett spår och som avslutning på det så fanns det en härlig bäck att leka i...massor av kottar att jaga! 


Vi bodde ihop med pudeldamen Tessan och hennes matte siv, det vart så mysigt...Ramos och hon kom jättebra överens...bara nosade på varandra för att sedan lägga sig i ett varsitt hörn! Vi hade gått en promenad för att bekanta oss först....  Hero tyckte det var  jättekul att få vara med en brud så han busade mest hela tiden...dels genom att hoppa i sängarna och genom att inbjuda till lek vilket inte gillades av damen!


Ramos håller ett vakande öga på vad lillebror pysslade med....


I torsdags så firade vi födelsedag och då fick vi en jättefin eldkorg av syrran och det ska bli så härligt att få elda i den när det blir lyskväll!


   

Spänningen är olidlig!!!!!


Vi tog även den sista båtturen på min födelsedag, det önskade jag mig i present! Min önskan gick i uppfyllelese! Tack gulleTompan!

Vi stack ut i dimman men vad gjorde det, den var långt ut och vi bara kände den!


Hero förtjust och lite rädd...    

  Cesar börjar bli så modig...

       

Alla tre vovvarna bara älskar att åka båten och när vi går iland så är lyckan fullkomlig...vi landsteg på en klippa och lät hundarna busa och bada en stund innan vi åkte tillbaka!


   


Ja det var den veckan och det är bara att knyta ihop den här sommaren och säga att den varit fantastisk...har bara njutit och alla måsten har legat i botten på väskan! Nu plockar vi upp dem sakta men säkert!


Vädret börjar att bli lite svalare och det är väl skönt att det inte är lika varmt när man ska jobba...i lördagsnatt var det 23 plusgarder och vi käkade kräftor klockan tolv på natten. vi hade varit på köpmanberget och lyssnat på Boy A, det är Martins band. Det var helt svart och vindstilla, vi satt bara i linne och njöt...det gick att ha värmeljus ute utan att de slocknade!


  


Nu väntar sängen och sista hundrundan,i morgon jobbet och när jag kommer hem ska jag ta och titta in till alla er bloggisar...länge sedan det fanns tid till det!


   Dröm sött, natti, natti!     

Av Kerstin - 11 augusti 2010 21:34

....så nu laddar vi inför nästa år igen!   Inget , jag menar verkligen inget går upp emot denna musikfestival!


Vi var laddade till tänderna när vi packade våra väskor i onsdagskväll, vi hade bokat en sen tvättid så vi kom inte isäng förrän klockan var 03.00/ klev upp klockan 6.00 men vi var så pigga och förväntansfulla!

  

Mangen körde oss på ett säkert sätt...

Vi åkte som planerat klockan 8.30 och på vägen stannade vi på ett nostalgifik som hade den här roliga skylten!

Wästerbergs konditori vid Sandöbron var ett häftigt fik med en massa artister som stannat och fikat där...gamla bilder på väggarna oxå den här på toan, det fanns knappt ett lås och på utsidan satt en papperskylt med upptaget eller ledigt skrivet!


  

Vi fortsatte vår resa och det var tre brudar i baksätet som diggade Beatlesmusik hela vägen! 

Så härligt det var att bo i husvagn, tyst och skönt på natten och sen så spelade det ingen roll vilket väder det var heller....

Nu hade vi bara härligt väder hela tiden!



På torsdan så hörde vi ett jättehärligt ryskt tjejband som rockade loss....

Eldnatten hoppade vi över, vi var ganska trötta eftersom vi sovit så lite natten innan...men efter det vart det inte mycket vila inte!   


  

På fredan så spelade Esbjörn Hazelius och han ver verkligen kanonbra...  


  

Dag Vag...jisses vad låtar man kände igen! 


Cora spelare ifrån Senegal...vi dansade barfota i sex timmar och vi hade inte ont någonstans efteråt...dans det är verkligen bra för kroppen...tom Tompan dansade och hade inte ett dugg ont i sin rygg som han annars alltid har!


   

   

Kroke var ett annat höjdarband ifrån Polen...


Mixerbordet...samma ljudtekniker som vi hade på vår konsert i våras!     

Ibland måsta man vila och varför inte lyssna på musik samtidigt....


Det var väldigt många och intressanta band men det hanns inte med att lyssna på alla...


   

Ljudträdet.....


  Ja vi har haft fyra underbara dagar och när vi kom hem väntade oss tre trötta hundar som haft det så underbart härligt...TACK snälla syster Ammi med familj och Christina...NI ÄR OVÄRDERLIGA för oss och våra älskade fyrbentingar!    


Snart ska vi börja jobba så nu gäller det att jobba hund så mycket man kan...

Det har blivit sök både måndag o tisdag ...jättekul!

Ikväll har jag tränat lydnad med en supertaggad hund och det är så himla kul...han var lite för het ikväll och om han inte fick ngn belöning av mig så belönade han sig själv!


I morgon är det födelsedag och på fredag sticker jag och de två svarta på spårläger! Det ska bli så kul!!!!!


   Ha nu en fortsatt härlig sommar!!!!!  

Presentation


I den här bloggen får du träffa våra fyrfotade vänner och oss...välkommen att ta del av vår vardag!
Tassa gärna in till vår Hemsida Saltvikshundarna

Mina älsklingar

  Rip 3/1 2012   

Seasprites Castillion " Cesar"

 

        

Animando Brahms "Ramos"

 

            

Smatchoise Hero Anytime

"Hero" 

 

    

Queen Cobras white E-Type, "Etype" 

 

 

Brukshoffets Dronning Christina " Saga" 

 

Queen Cobras White Elvis,  "Elvis"

 

  Hamostis Irovar av Geirur

Aslan 20150222

 

  

Smooran "Smöret"

 

  

Ziggy Stadust "Zigge"

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok

Dagens väder

Julhälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards