Alla inlägg under januari 2012

Av Kerstin - 29 januari 2012 18:21

Så har vi då satt igång med att träna lydnad igen efter att ha haft uppehåll i flera månader. Det var en störtskön känsla att jobba ihop sig på lydnadsplanen igen...

Vi startade som hund nr:4 och vi var taggade till tusen. Jag värmde upp med linförighet och han gick klockrent, helst när han vet att det kan komma en boll när det blir rätt.

Vi jobbade med apporten och la fokus på att komma in och sätta sig med apporten kvar i munnen, vi slutade när han fattade konceptet. Ska nu träna vidare på att han ska komma jättenära med apporten, vår hemläxa är att han ska komma in med apporten i munnen och ta sig mellan mina ben...hahaha spännande men jag tror det kan funka för då är han så mjuk den tuffe och hårde hoffen!

Vi gick vidare till ställandet och det gick oxå bra för att vara oss, 1 !/2 steg blev det. Jag belönade med extern belöning och det gillade ju killen...sista omgången så låg den älskade bollen där!

Vi avslutade allt med att göra en lång budföring, funkade oxå så otroligt hörligt, inget tjyvande alls:)))

Nu har vi lite läxor att träna på i 14 dagar....Jippie vi är på gång!


 

Lägger in en gammal bild och längtar efter våren:)



   Semla är gott!!!

Av Kerstin - 28 januari 2012 20:00

Det är inte många dagar som jag inte åker nånstans och låter bilen vila men idag blev det en sån dag. Verkligen skönt för man är ju på språng så gott som jämt!

Egentligen skulle jag varit på sök idag men vi ställde in den, jag var inte så pigg igårkväll och trodde att jag skulle bli förkyld men som tur var så vände det! Vi skulle oxå ses kl 9 och då tyckte jag att det var lika bra att lämna "walk over" .

Istället har jag ägnat mig åt att bada och klippa vårt lilla vita ullknytte...åh ni vet vad jag tycker om detta och jag kan ju lova att bilder på Typen kommer det inte att finnas förrän pälsen vuxit ut...ser inte klok ut! Fast han är ju lika go förståss!


 

Mysstund i soffan jamen visst....


Vi har varit ute i omgångar idag...Ramos o jag var på isen och körde lite lek och så tränade vi på kommandot ligg och stanna...skönt att kunna vara på isen, det känns som att man fått en stor trädgård, som min granne uttryckte det!

Korta sparkturer blir det lite då o då och Ramos är så haj på att springa bredvid, skönt så jag slipper köra över hans tassar. Även Hero gillade sparken men han hade stor respekt för sparken...där vill man ju inte köra på för då blir det väl inget kvar av hans små ben, nej hua!


 

Det blev inget bra kort för det hade börjat mörkna....


Annars i veckan har jag jobbat på som vanligt och på torsdan så var vi till Gävle sjukhus...när vi åkte härifrån så började vår citroen att fladdra som att vi åkte på en såpad väg. Vi måsta åka hem och byta bil så vi blev rejält sinkade men hellre det än att inte komma fram. Det tog ju en stund för vi var ju rejält lastade!


I morgon håller vi tummar o tassar för att springarens ben håller för vi ska börja lydnadskurs igen (vet ej vilken i ordningen men en massa är det). På onsdag ska vi gå på rally Hero o jag igen, det ska bli kul!


 

Så har vi hittat ett till ställe att mysa på då, men hellre här än i tumlaren, tvättstället eller mitt på bordet (helst på duken)...


  Ha en härlig lördagkväll...morden i midsummer blire här!!!!

Av Kerstin - 22 januari 2012 18:48

...lägger sig som bomullsbalar. Tittade ut i morse och upptäckte att det var vitt och fint ute, attans. Vi hade bokat in ett viltspår idag men det kändes inte som att det passade riktigt.

Ramos o jag gick ut på en promenad istället i snövimlet. Vi hade jätteskoj med bollen på stranden oxå så hoppade vi över stockar o stubbar igen. Det är en sak vi gillar, träning av uthopp och inhopp!

Vi var ute en timme och sedan tog jag ut småkillarna. Oj oj oj vad det kutade och idag var det full fart även på Etype som annars bara brukar lulla. De gillar verkligen snö! Vid lunchtid gick vi in för lite fika och då passade jag på att bada Hero, inte nåt han gillar som ni vet   ja han skakar och darrar och mår verkligen dåligt av detta. Därför har jag delat upp det hela på flera dagar och stunder....vi tar lite då o då. Nu är han badad, nerklippt och så fin...det är bara tassarna kvar och de tar jag i morgon. Sedan är det Etypes tur, även han ska klippas ner så det blir hans tur nästa vecka! Jag älskar verkligen pudelns temperement men avskyr lika mycket pälsen.Nu har jag lovat mig själv och dem att de ska slippa långpälsarna...jag fixar det bara inte!


Hero letade bollen i hagen....

   

Han hittade den förståss och då blev det fart med Typen bakom sig....


  

Det ser ut som han hittat en snöboll...


  

Ja ibland blir det fart även på Etype...


  

Gokillarna....


 

Visste inte att det var en kanin vi köpt....


Kollade in lite skidor sedan så gjorde vi en sak som vi varje vinter bruka göra, en utflykt till Saltvik. Den här gången behövde vi inte åka så långt, hahahaha vi kokade kaffe o fixade mackor sen så satte vi oss och njöt på gamla altanen...det var så fint ute, solen skymtade fram en stund... men nu har det börjat snöa igen!


 

En del snö kom det....


 

Ramos kollar in om man kan gå på bryggan....skeptisk!


 

Till slut gick han ut och höll koll på läget....


 

Inte mycket till is är det inte, den sjunger däremot väldigt mycket....


 

Ramos min vackre springare...  


 

Tigga är ju kul men då fick det bli en koncentrationsövning istället....varsågod!


Ja det vart en toppendag idag med även om det inte blev som vi tänkt. Jag har hunnit massor och det är så skönt ute...helt perfekt, nu hoppas jag att det håller sig så här tills det blir vår.

Igår hittade vi en jättefin skogsbilväg och jag har blivit vän med ett flexikoppel som är för hundar över 50 kg och 8 meter långt. Det ska jag nu ha till Ramos när vi går på isen och han vill vara lite fri. Jag kommer aldrig att släppa hundarna där för jag ryser bara vid tanken. Jag köpte kopplet för att jag ska kunna fästa det i ett dragbälte som jag skaffat om man vill gå med stavar...fasen det funkade skitbra. Ramos gick inte ett steg längre än de 8:a metrarna. En annan orsak är att jag inte vill att han ska kuta och förstöra sitt ben igen...vi har haft nog av halt hund:(

Jag kommer aldrig att använda detta koppel till något annat för jag blir så störd på de som promenerar med dessa koppel flera m framför sig och inte har nån koll....


 

En jättehärlig väg...otroligt lång, undrar vart den ledde?


Sen funderar jag på om vi inte ska ta och reklamera den tokigaste hunden i världen som inte kan ge fasen i mina byxben när jag går förbi...hahahaha... Helena skoja bara!


 

Så här blir man bemött varje dag när man kommer hem och inte bryr han sig heller att man blir skogstokig, nej då går svansen ännu mer...Hjälp vad gör jag för fel????


En annan galning i vår flock heter Smöret och det är ju en katt med smör på. Hon sover på de mest knäppa ställen som man kan sova på här är ett sånt ställe...


 

Kanske det var varmt o skönt därinne....


Nu är det dags att ställa om för jobb igen, avslutar helgen med lite "så ska det låta" och "riktiga människor"...


    Ha en bra vecka!!!!

  

 

Av Kerstin - 20 januari 2012 19:58

Nu är det fredagsmys och vi har det så bra...det finns ingen hund som älskar att ligga i knät och mysa som Etype, åtminstonde inte i våran flock.

Han ligger och njuter och gnyr när man smeker honom på magen. Vi har två varinter på pudlar :) En som räjsar och älskar att springa och en som bara är livsnjutare. Fasen vad det är kul att ha hund:)


 


  Ha nu en mysig fredagkväll!!!!


Av Kerstin - 18 januari 2012 22:52

Det kan man ju undra för det snöar som bara den...Jippie kan man  tycka men jag hoppas att det inte innebär att vi blir insnöade för det blev de som bodde här ifjol . Då var Saltviksvägen stängd!

Jag har haft långa dagar de här veckan när jag kursat så det har fått blivit lite träningar på olika ställen. Igår var vi på ett ställe nära där vi bodde ifjol. Jag tränade lite Rally med Ramos och så fick han gå och lukta på alla dofter. Idag var vi på ett ställe där vi bodde för 2 år sedan och likadant där   vi återvänder till våra brottsplatser!

Ramos och jag lekte som vi gjorde förr i världen...Vi sprang slalom mellan en massa stolpar som stog rätt så tätt. Vi hade ganska skoj och så fick han även här lukta sig fram...ja han kom ihåg var den gamla fienden bodde och sneglade ilsket om han tänkte dyka upp! Vi hoppade även över ett lågt räcke in i mjuka snön medan lapphandskarna föll över oss...så mysigt så  .

Jag har varit borta hela dan men innan jag åkte så hann jag leka lite lagomt med Ramos hemma på gårn. Det gäller att ta det lugnt eftersom han så lätt haltar.


 

Kasta bollen....


   

Gnaga på pinnar är ju så gott...


 

Spana lite måste man, det kan ju vara något man måste ha koll på...


 

Här ser det ut som att Dagmar dragit fram. Det här är vår tomt och där får hundarna inte vara innan vi röjt bort resterna av vårt hus men det gör vi till våren:)

 Efter jobbet så gick jag en vända på stan medan jag väntade på att klockan skulle bli 18.00 jag käkade på Hot chili. Handlade på rean 2 koftor, 1 tröja o 1 skjorta allt för 300 kr....kände mig mycket nöjd!

När klockan blev 18 åkte jag på en föreläsning om vad man ska göra om hunden blir sjul eller råkar ut för ngn slags olycka! En jättebra föreläsning och det var den veterinär som tog emot Ramos skadade ben som höll i den.


Så är det snart slutet på veckan igen hoppas att helgen bjuder på något trevligt! Nu ska vi sova och det är redan en som lagt sig...


 


  Go´natt allihopa!!!! 



Av Kerstin - 15 januari 2012 18:39

I morse vaknade jag tidigt och blev så lycklig när jag såh morgonhimlen...på med kläder och kamera sen försvann jag på en timmes fotografering!

Lägger ut några bilder här.....


   


 


                


     Vinter, vinter, vintevaka sol ja sol kom snart tillbaka! Solen värmer jordens kropp!!!!

Av Kerstin - 14 januari 2012 17:17

I morse stack jag och Ramos iväg på lite morgonjobb. Dagens arbete bestod av sök på räddningstjänsten. skitkul att vara igång igen  Hoppas nu att springarens ben håller!

Vi var fyra figgar och 5 hundar...

Först ut var Mneusi och hon var verkligen en hoppawart idag:) Nyfiken på mycket!

Hon avslutade med en härlig budföring och oj vilken fart... 


Sedan var det lilla Yris tur, det är så mysigt att figga för henne. Hon överöser en med all sin glädje....tyvärr ingen bra bild på henne!


Ramos nr 3

 

Ramos gick som tredje hund och han var verkligen taggad. Väntar på att matte ska komma iordning Jobbade på bra med sina 4 figgar... 


      

Hos den sista figgen kom han inte åt rullen och då fick han för sig att ta en pinne på backen för nåt ska man ju ha med sig....


Freja nr 4
 

Men något gott måste man ju få när man jobbar så bra...  
Walle nr 5

   

Sista hund ut var häftiga och härliga Walle. Han är en så duktig sökhund och han är så fin med sina figgar.


 

Ur en figges perspektiv...Det var en underbar dag i dag, lite kyligt men bra vind och solen som sken.


 

Det här är Ramos och han vaktar bilen...grrrrrr bara så ni vet! kom inte hit för då?!:(:)


 

När vi kom hem så sken solen och snart har vi nog en is att vara på......


Jag har nu börjat skriva Dagbok på hemsidan Saltvikskillarna och här i bloggen så kommer jag att lägga ut bilder och skriva om vår hundträning. Det är lättare att hanskas med bilder i den här bloggen....så enkelt!


  Tjingeling och ha en skön lördag:)






Av Kerstin - 9 januari 2012 19:06

Det är inte så länge sedan jag kände mig totalt utmattad och sjönk ihop i soffan med en stor gäsp...så skönt med jullov. Hjälp vad fort alla lov går och ju längre man är ledig desto svårare är det att börja jobba  . Jag sov gott hela natten och i morse var det en vargliknande varelse som väckte mig, det blev en liten snoozning sen vart det full fart! Det har gått bra att jobba idag, trodde inte det men det var riktigt roligt! Men nu är jag trött   ....

I helgen har jag varit ute på lite sökträning och det är så väldans roligt och det gav bara mersmak. Det som bekymrar mig är att Ramos haltar forfarande men som den hoffe han är så visar han ingen smärta Ramos var i alla fall väldigt duktig, alla gamla takter satt i och det kändes skönt att han inte glömt!

Igår var vi iväg igen och då var det ett ungdomsgäng som skulle göra något så då for vi till en helt ny motorcrossbana. Vi gick banan ovh rallyHero körde som en riktig cross. Hero är så duktig på inkallning och Etype håller vi på att lära just det där att komma när man ropar...han har inte riktigt tid med att komma när han har nosen i backen!

Ramos tyckte det var skitskoj med banan och han hade lina pluttifall han skulle få något ryck och springa för mycket. Det är inge kul att han fortfarande haltar...jag vill ut och tävla men är tveksam om jag kommer att kunna göra det med Ramos?!?!


 

Nya motorcrossbanan...


 

Hero körde full fart...


 

Upp o ner och fram o tillbaka! Etype tränas för inkallning och fick gå med långlina...


 

Ramos med söta rosa tungan väntar på belöning....


 

Hemma har vi två som gillar att kolla vad grannen har för sig....



Av grannarna fick vi en sån fin orkide till minnet av Cesar och nu heter den här blomman Cesar...


   


  

Annel, Ubbe o Thobias kom med vårkänslor...


Syrran kom med årets första tulpanbukett och den är så vacker... 


I morse var det först jordens vackraste måne som följdes av en helt underbar soluppgång. Den första märkbara kylan men nu är det snö på gång...den välkomnas men hoppas det inte blir som ifjol, lagom är bäst!


  Önskar er alla en skön vecka!!!! 

Presentation


I den här bloggen får du träffa våra fyrfotade vänner och oss...välkommen att ta del av vår vardag!
Tassa gärna in till vår Hemsida Saltvikshundarna

Mina älsklingar

  Rip 3/1 2012   

Seasprites Castillion " Cesar"

 

        

Animando Brahms "Ramos"

 

            

Smatchoise Hero Anytime

"Hero" 

 

    

Queen Cobras white E-Type, "Etype" 

 

 

Brukshoffets Dronning Christina " Saga" 

 

Queen Cobras White Elvis,  "Elvis"

 

  Hamostis Irovar av Geirur

Aslan 20150222

 

  

Smooran "Smöret"

 

  

Ziggy Stadust "Zigge"

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok

Dagens väder

Julhälsningar


Skapa flashcards