Alla inlägg under januari 2013

Av Kerstin - 27 januari 2013 19:18

Så har det gått en vecka igen och det är helt otroligt vad fort veckorna går......ja det är bara måndagar och fredagar 

Den här veckan har jag hunnit med en hel del träning och en massa roliga promenader. Fick ett nytt schema vilket innebar att jag en dag i veckan kommer att åka hem medans det är ljust ute och det känns lyxigt! Fin tid med vovvarna då!

Isen är jättetjock och det flera km men vi vågar inte riktigt ge oss iväg så långt. Friluftsfrämjandet och Isjaktsfarare vimlar det av just nu och de är modiga. Fast en liten bit ut har vi i alla fall varit.


 

Busen Etype drog iväg hur långt som helst...tänkte minsann inte vända men helt plötsligt så kände han sig nog rätt ensam därute...


 

Så mysigt fast lite halkigt att springa på blankis...


 

Ibland blir det ett jäkla liv....


 

Tjoho nu kommer vi farande och nu leder Typen...


 

Men så gott med lite baconost när man är så duktig och kommer på kommando....


 

Isjakterna står parkerade i väntan på en ny härlig tur...


 

Sagohjärtat fick komma ut och leka på isen...


 

Husse kastar bollen om jag sätter mig.....


 

Många bollar blir det....


 

Ja superhärligt ute....så här kan vintern få vara februari ut om jag får önska...


 

Helt underbar eftermiddagshimmel...


 

Lördagkväll innebar trötta och nöjda hundar och även en nöjd matte och husse...vill aldrig byta bort såna dagar!


Vaknade tidigt i morse och stack iväg på lite räddningssök med lillkråkan...oj så taggad som bara den! Hon vindade med nosen högt och hittade sina figgar med lätthet. Hon har inget problem med letandet, vindandet, motivationen eller miljön...hon kan vara lite skeptisk på vem som ligger figge och det är viktigt att den personen tar det lugnt och inte är övertaggad på ngt sätt. Jätteduktiga figgar hade vi och en ny figge som dessutom var man...Ok jag käkar min ost för den är ju god men inget mer bjur jag på, ok då helt ok att han klappar mig då...tjoho då tar vi nästa!


 

I väntan på min tur...flås flås flås...


 

Den här fina hoffepojken ska oxå leta....


 

Ja och där var hon min figge som bjuder på godis...Mmmmmmmm

                                                  

                                                  


                                                       


                                                                              


På eftermiddan idag så stack vi iväg till Hassela och Tompans fina mamma som har börjat tackla av under en längre period. När vi kom dit så vällde alla känslor fram...en gammal kvinna (90 år) ligger och kramar sina gossedjur...Hon sov så fridfullt, kikade upp ibland men visade inte nån kontakt men när Tompan kramade hennes hand och viskade att han var där så log hon för att somna om. Så blev det flera gånger under den tid vi var där och när vi for så sov hon så gott...så vacker och så fridfull! Livets början ---------- Livets slut! Det är en fin bild som etsat sig kvar på näthinnan!

                                                           


Saga och jag har börjat klickerkurs och det var så skoj, vi gör det mest för att socialträna med andra hundar riktigt nära men också naturligtvis för att lära in klickern så att den sitter helt och hållet!


Jahaja så har då snart den här helgen gått i stå även den...lika bra att ladda för en ny arbetsvecka!


  Må så gott...vi ses i Februari !


Av Kerstin - 20 januari 2013 14:16

Vilken vecka det varit...ny snö har kommit på gott och ont, gillas idag men ogillades av oss 2-benta för några dagar sedan! Det har varit riktigt rejält kallt och varmt om vart annat. Bilen har varit på verkstan så nu går den förhoppningsvis ett år till. Räkningen har inte kommit än men dyker väl upp som en glad överraskning snart....bläääää!!! Gnäll gnäll gnäll...KLART!

Det har blivit lite dåligt med träning den här veckan fast förra söndan så var vi på räddningsträning och då njöt jag av att jobba med min duktiga lilla tjej. KLockren och orädd, den här helgen stog vi över för vi vart bjudna på fest och så kändes det skönt att bara vara hemma en hel helg...

Tokfian har varit galen denna vecka med att jaga bilar och det kändes inte alls så kul när man står där och bilarna svissjar förbi och ju mera arg man blir desto roligare är det.

Nej man får ta det lugnt, ta upp en tub skinkost och bara få henne att fatta att skinkosten är godare än en hård bil! Om jag inte kommer ihåg fel så tror jag att Ramos inte gillade bilar i den här åldern heller men han bryr sig inte om det idag så då läre väl hon oxå sluta...HOPPAS JAG DÅ! Det finns en hel del att jobba med just nu, lite ouppfostrad känns det som att hon är...vill verkligen testa sina gränser så nu gäller det att ha en plan för det!

Vi har jobbat inne med klicker och tränat på:

* Bakdelskontroll Hon förflyttar sig med bakdelen medan hon har frambenen på en pall, riktigt duktig nu!

* Dutta nosen mot en targetpinne I början så tog hon pinnen i munnen men nu kommer det en mjuk nos emot

* Tassen Börjar fatta att hon ska lyfta på tassen (höger tass)

* Vänstersväng med kontakt Börjar fatta det är svårast för matten

Efter ett sånt pass så är hon trött och nöjd en stund. Men det roligaste är ju ändå att vara ute och härja med Ramos.

 

Här laddas det inför en duell...vem ska vinna  ?????

 

 

Beror på vilket humör Ramos är på...

 

 

Hahahaha just nu är det Saga som leder....

 

 

Jamen nu ville jag ha alla sakerna samtidigt....

 

 

Inte så skönt att få en massa snö i skorna...

 

 

Busjänta....

 

 

Vintern är ju så jäkla vacker att man dånar så idag är vi vänner...jag vänder kappan efter vinden där!

 

 

Idag har vi fikat ute i den härliga vintersolen och då bara älskar man vintern. Saga och jag har varit på isen och det var så mycket folk utepå idag...friluftsfrämjandet åkte långfärdsskridskor. Som 2 prickar därute men vi höll oss vid kanten som en säkerhet :)

 

 

Det är bara någon vecka sedan det var öppet vatten....

 

 

Åh så här ser det ut idag...

 

 

Nyfiken, det kan ju finnas nåt gott eller kul här åh....

 

Nu ska jag ta och göra något vettigt...städa bör man, ja det är dags för det nu IGEN!!!! Önskar alla en trevlig ny vecka, snart är det vår!

 

 

  Sköt om er  

 

 

 

 

 

 

 

Av Kerstin - 12 januari 2013 14:04

Tiden  går fort när man har roligt sägs det och då får man väl säga att att jag har roligt på mitt jobb   för den här första veckan kom och försvann...

Man är snabbt tillbaka i verkligheten när man jobbat några dagar fast jag tycker det fortfarande är jobbigt att kliva upp på morgonen   sömntuta som jag är! I morse tänkte jag att jag skulle sova lääääääänge men si det tänkte inte Ramos som startade kl 5 och höll på till kl 6.30 och böka med sin lillasyster. Ja det var den sovmorgon det!


 

Idag är det ett strålande väder och vi har varit ute och njutit ...årets första spår är avklarade och det var en superduktig och taggad tjej som följde mina spår klockrent. Ganska kul att lägga spår i snö för man sere ju exakt hur de går...mitt i spårkärnan. Hon nosade av några rådjursspår men fortsatte jobba trots den störningen.

Efter spåret så var vi ute i snön och busade...Ramos näste man till drabbning och det gick oxå bra fast han rullade i nåt och pysslar som vanligt med annat men jag är supernöjd med våra insatser för det är ganska jobbigt att lägga spåret och sedan gå det en gång till   .

Dagen startade inte så bra för våra demoner   (enligt katten) jagade upp Smöret i ett träd efter att först ha manglat på henne så nu måste vi gå på kattjakt igen. Hon tog sig ner med husses hjälp men sen vet vi inte vart hon dragit och om hon tänker komma in igen!


 

Sitter stadigt på grenen...


 

Fina lilla Smöret som vill ligga på tumlaren och sova inte vara ute i kylan inte...


 

Spår åt hoffarna.... Saga så duktig!


 

Hittade en hanske som fick vara ett dödaobjekt ett tag....


 

Matte fick kaffe i solen som belöning...


 


Årets första semla är oxå i magen och det är så mycket vinter/vår på gång nu och ljuset är här igen...faktiskt ljusare minst en halvtimme längre.


Idag är vi hemma och bara myser ev så blir det lite träning i morgon så nu ska jag passa på att tvätta massor av tvätt fast först blire kattjakt!


  Trevlig lördagkväll och var rädda om varandra!



Av Kerstin - 6 januari 2013 20:22

Om cirka 10 timmar så är man på väg igen och det är en liten knut i magen som vanligt...fasen vad skönt det har varit att vara ledig!

Har jag hunnit det jag skulle? Haha ja en garderob visst men allt det andra då??? Shit the same, det löser sig!

Idag har jag rastat hundarna på isen, hämtat Markus, ätit middag hos kära mor och skjutsat tillbaka Markus som inatt åker hem till Götet igen! Det har varit så mysigt att ha sina kära lite närmare en stund!

Jag skadade mig i höften idag, vred till benet så jag har lite ont när jag ska gå...hoppas det ger med sig snabbt annars blir det inget skoj!

 

Började leka med foton på telefonen idag och då kan ju jag inte sluta när det är nåt som är skoj...undrar vad det är för bokstav då???

 

 

Julen ska snart ut...

 

 

En gullig julhäsning som lillMartin 10 år ritade till mormor!

 

 

Vackra Dellångersån....

 

 

Snart är det vår...

 

 

Min älskade Dronning...

 

Ja nu blir det nog ett uppehåll i bloggandet igen för nu kommer all energi att gå till jobb och hundar...

I morgon ska jag ta ett beslut som kommer att ändra min värld helt och hållet vad jag än beslutar!!!!!!

 

  Ha det så bra därute i världen!

 

 

Av Kerstin - 5 januari 2013 18:32

Nu har jag tränat hund i 4 dagar på rad...åh vad livet leker   

2 dagar med lydnad och 2 dagar med sökträning för Sagaflickan o matten...jippie vilken trött liten vovve man får, ja en trött och nöjd matte med förståss! Det är ju det här jag vill syssla med helst av allt!

Igår tränade vi ute på en skottad stor plan. Det blev budföring, sök bakom snöhögar och markeringsövningar som avslutning.

I morse packade vi väskan och gav oss iväg ganska tidigt, ja i alla fall för att vara jag och mina hundar...det var bara Saga som fick haka på. Hon är en såm otroligt fin och mjuk tjej som är lyhörd för vad man vill. Hon är precis som jag önskade!!!

Idag var det räddningssök och Saga gick som 2.a hund. Tre hittaövningar och hon hittade sina figgar men det var lite okoncentrerat idag. Hon gick inte ända fram utan vände och försökte hitta andra vägar...det kan hända att jag ropade tillbaka lite för tidigt att hon löst det själv...svårt att veta. Hon kanske hade lite svårt med att hålla ihop eftersom hon var lite trött efter gårdagen!

När alla hundarna sökt färdigt så blev det markeringsövningar men de stog vi över. Vi avslutade träffen med att träna skott och då lekte jag med henne och varken Saga eller jag märkte att det sköts!

Hemma hade jag en jobbtörstig kille och då blev det hans tur att komma ut och få lite jobb


 

Vi gick ner i våran skog och där gömde sig husse några gånger och det gillas av den Svarte...


 

En helt underbar dag....


Så sover då de fina gott ett tag efter utfört jobb. Jag har hunnit städa en garderob som har stått på tur hela hösten men nu är det gjort!

Tompan har lagat god middag och det är så otroligt härligt att få gå till dukat bord varje dag...vilken LYX!!!!


 

Men ooooooooooops var är tallriken...


Nu är det bara 1 1/2 dygn kvar innan det är dags att börja jobba igen...hua alltid lika jobbigt varje gång!


 

Sagoskatten njuter i solen :))))))


  Må solen vara med eder :)

Av Kerstin - 2 januari 2013 19:38

Väcktes i morse av en brölande hund som inte tänkte finna sig i att inte gör något denna dag...ja det var bara att pallra sig upp och ta ut de stora på lite rastning. De fick mat och så somnade vi om en kort stund. Ramos ja han är ju foglig och gillar läget de flesta gångerna men den lilla Dronningen ville verkligen hitta på nåt! ganska förståeligt faktiskt eftersom helgerna satt stopp för det! När vi vaknade andra gången så hade det börjat snöa igen och det var så mörkt ute så man trodde att solen slocknat.

Vi gick ut en omgång till och då gick vi ner och lekte på isen...taggad hund och jag är glad att jag hade leksaker med mig för annars hade nog mina armar blivit leksak!

 

Vi var ute till vi blev dyngblöta Saga och jag...

In och fikade en sväng men inte var min lilla Dronning nöjd för det inte. Vi packade in alla hundarna i bilen och stack till stan för lite hundträning och då minsann då kom den fram en liten stund, den underbara varma lampan vi inte kan vara utan!


 

Helt underbart att få se dig...


 

Saga njuter och busar....


 

På väg in till stan måste jag stanna och fota...


När vi kom in till stan så tog jag först in Saga och körde igenom fotkommandot, höger och vänstesväng, apporten, starter, bakdelskontroll, läggande osv...


 

Husse som störning, syns inte alla va....


 

Ligg...


 

Ok då om du tjatar så....


 

Bakdelskontroll...

ja nu gjorde vi ju inte alla moment i ett kör utan hon fick komma in 2 ggr istället och nu sover hon gott ska ni veta!


Ramospojken fick oxå komma in och han är så duktig så, kommer ihåg mycket bra vad vi en gång lärt in.

 

Ja nu kan du sätta dig med apporten min gosse...


 

Åsså kan jag dansa... (snurr till vänster )


 

Inga problem med läggandet här inte...


 

SötElvis fick oxå komma in en stund åh då var det full fart, så skönt så....


Nu sussar alla dogsen i sina vrår och jag ska sätta mig i soffan och softa en stund innan det blir dags för kvällsrundan!


  Tjingeling!!!!







Av Kerstin - 1 januari 2013 17:21

Ja så har man fått tillgång till sin egen dator då...Alla barn har nu åkt iväg till sitt så det känns alldeles lugnt och stilla igen. Skönt på nåt sätt, fast det är så himla roligt när de är hemma!

Vi har firat ett lugnt nyår med bästa vänner. Vi käkade mycket god mat och hade det bara mysigt. Egentligen skulle vi varit iväg på en stor nyårsfest men värdparet sjuknade in så vi fick lösa det på bästa sätt...gissa om det var folk på affären, tror visst att alla måste handla i sista minuten.

 

Gratinerad hummer...Mmmmmm gott sörru, tack Lars U för den!


 

Lila dukning...


 

Silverljus...


     

Vi tände tomtebloss istället för raketer...


Julen har i övrigt varit lugn, ja alldeles för lugn om man frågar våra 4-fotingar, de har knappt gjort ngt annat än varit på korta promenader och härjat loss på gården, må ju säga att de är duktiga som står ut. Det ska bli ändring på det nu...

Pudelpojkarna har varit magsjuk och Elvis var den som drabbades värst...helt slut, orkade inget inte ens vifta på svansen så han fick åka till vetten för behandling



Saga har fått gå på promenader och som tur var så har de kört upp ett skoterspår runt udden...


   

Saga och Hero har haft lite småbus för sig...


 

Gullmupp....


Jag vill ut nu...


Tråkigt väder har det varit sen det började snöa...blä vart är den stora gula lampan som kallas   

       

Jag vann 6 vinflaskor på vinlotteriet vi hade och det lyste ju upp tillvaron lite...


Nu kan vi bara hoppas på ett underbart nytt år med nya möjligheter...nya hundmål ska sättas upp och snart ska vi sätta igång och träna min lilla Dronning och jag!


  Jag och min stora käft!!!!!!

Presentation


I den här bloggen får du träffa våra fyrfotade vänner och oss...välkommen att ta del av vår vardag!
Tassa gärna in till vår Hemsida Saltvikshundarna

Mina älsklingar

  Rip 3/1 2012   

Seasprites Castillion " Cesar"

 

        

Animando Brahms "Ramos"

 

            

Smatchoise Hero Anytime

"Hero" 

 

    

Queen Cobras white E-Type, "Etype" 

 

 

Brukshoffets Dronning Christina " Saga" 

 

Queen Cobras White Elvis,  "Elvis"

 

  Hamostis Irovar av Geirur

Aslan 20150222

 

  

Smooran "Smöret"

 

  

Ziggy Stadust "Zigge"

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok

Dagens väder

Julhälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards