Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

Vart tog min lilla ulltuss vägen...

Av Kerstin - 24 maj 2010 21:30

Ja det kan man ju undra för igårkväll så åkte allt hår av på Hero för hans päls var som en enda stor tovad matta. Allt gick mycket snabbt ifrån förra veckan med en päls som hur lätt som helst gick att borsta...läskigt tovorna blev större minut för minut...timma för timme....det fanns liksom ingen återvändo...han är ju fortfarande gullig men...vart tog den lilla kära yrbollen vägen? Det växer nog snart ut....


Idag har vi varit ute och lagt spår och det var en jätteduktig kille trots att lilla selen var för stor och hängde på trekvart!

   

Bus, bus, bus....Egentligen skulle jag inte visa honom men jag tycker han är lika söt fast han är en nakenpudel....hihihihi.... 


Vi har hunnit med att spåra även i helgen. Jag la ett spår åt Chila och Anneli la ett spår åt Ramos. Chila gick sitt spår väldigt lätt och noga fast det var ett svårt spår...duktig tjej!! 

Ramos fick ett täcktspår men efter att ha börjat strålande så började han att snaska gåsskit så det var bara att sela av.... Ramos fick ett spår till och då spårade han bra men fick lite hjälp med att kolla av apporten...då blev det fest!


Ikväll spårade han helt utan problem...snabbt, noggrannt och så markerade han alla apporter. Det är en sån lycka som åker genom kroppen!

I helgen har jag för övrigt tränat lydnad med Ramos, varit på kurs med Hero och så har vi varit på världens härligaste promenad....Vi har även njutut av lugnet i stugan, A o T hälsade på oss och vi käkade ute...superhärligt...de två T:na stog för grillandet!


     


  

Tompan lockar på storlommen och det kom faktiskt 5 stycken....undrar om det var honor?

Ramos kollar in ryggsäcken, kan ju vankas någe gott...

 

Cesar vill tala om att han äger skogen....som att nån bryr sig....


  


Härligt bad i bäcken i skogen...


 

Det var tomt i det här fågelboet i år......


Den här lilla typen hade inte bråttom över vägen inte....vackert hus tycker jag! Naturens under igen....


Så var det dags att gå i säng igen och ta emot en ny dag med öppna armar!


   Natti natti, sov gott!        

 
 
Ingen bild

Victoria

24 maj 2010 22:34

Hej brorsan!
Min päls klippte matte av förra veckan så min lillmatte började grina när hon såg mig, hon tyckte jag såg ut som ett får :(

Ja du Kerstin, det var samma här för oss med tovor som poppade upp och blev större och större likt popcorn i pälsen. Enzo hade också jättefin päls som sedan blev full med gigantiska tovor, men så gillar han att rulla sig i mossa och allehanda skräp :S Enzo verkar iaf tycka att det är skönt och nu kan han rulla sig bäst han vill och det växer ju ut igen :)
Kramar från Victoria och Enzo

 
Annika

Annika

25 maj 2010 20:48

Vad liten han blev ulltotten. Det blev liksom inget kvar men jag tycker han är jättesöt iallafall :-) Pudelpälsar är väl inte att leka med när det gäller tovor.
Tur eller otur (hur man nu ser på det) att det växer som ogräs och snart är han lika ullig som innan.
Lockade han likadant på dig Kerstin, din Tompa? ;-) Det ser ut som han kan konsten!!! :-)Kul att man kan konsten att locka till sig det man vill se.
Ha en fin vecka
Kram

http://www.gilbertfritiof.dinstudio.se

 
Marie

Marie

26 maj 2010 11:54

En skönhet klär i allt, eller hur?! Otroligt söt med sina lååånga smala ben :-)
Alla mina ser också ut ungefär sådär, så skönt att slippa den där pälsen, både för 2- och 4benta. Det finns ju roligare saker att göra, än att reda ut tovor "stup i kvarten".
Olika pudlar tovar olika mycket, på vissa hjälper inte ens "special" schampon/sprayer eller nåt, jag vet av egen erfarenhet, man kan bli så less :-(
När de är runt året gamla, då kan pälsen vara totaaaalt hopplös. Jag har t.o.m suttit och gråtit floder bl.a när mina dåvarande storpudlar (även ett par av mina små som tovade nåt fruktansvärt) var i tovåldern. Åh herregud vad jag fick kämpa tills jag inte orkade kämpa längre, utan tog fram rakmaskinen och skalade av allt. Tänkte sen "varför gjorde jag inte detta tidigare för", men man drömde ju om utställningar hit och dit osv.
Numera har jag dem mera kortklippta och det känns helt rätt för mig, så skönt. Får se om man får tag på nån ny stjärna framöver (ny avelstik), då ska väl pälsen sparas ut, några utställningar, innan man tappar lusten och pälsen får bli "fågelbomaterial". Jag brukar lägga ut lite längre päls till fåglarna ibland, brukar vara uppskattat :-)

Nä, nu ska jag iväg och se om jag måste ta fram åkgräsklipparen på brukshundklubben eller om det kan vänta ytterligare 1-2 dagar. Måste baka en hel del också, då det är agilitykurs idag, allmänlydnadskurs imorgon, lydnadsprov på fre&lör och spårprov hela helgen.
Jag har mycket att göra med andra ord, bäst att jag sätter igång, typ nyss :-))
Kram till er! Marie

http://www.smartchoice.nu

 
Lena

Lena

26 maj 2010 12:22

Jag förstår att en pudel utan trimmning är som ulltussar,men så fin Hero blev efter klippningen.Nu ser han ut som en pudel.Vad duktiga alla hundar är med sina aktiviteter,ja även du.Skönt att vara i naturen.Idag hann jag klippa halva gräsmattan innan regnet kom,men vi behöver regn efter all värme.
Härliga bilder på vår oh sommar.
Sköt nu om er och ha det bra.
Lena Cartier & Rippe

http://www.cartier.webb.se

 
Inger & Arragon

Inger & Arragon

26 maj 2010 21:19

Tur att han är en pudel och det är ok att raka av all päls :)Det måste ju vara jätteskönt att bli av med allt nu när det börjar bli varmt ute. Så himla roligt att det gick så bra på spårningen det är bara att njuta och suga på det länge. Ha det bra

http://hem.passagen.se/arragon

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 4 februari 2022 00:47

Men det blev ingen uppdatering men kanske nu...Mycket har hänt! Återkommer men det är jag och vitpudlarna kvar ifrån den gamla Saltviksligan! I en handvänning kan allt förändras! Ta hand om er ??? Hero, Saga och Aslan är nu Änglahundar ??? Mi...

Av Kerstin - 16 april 2020 11:43

Så är jag tillbaka till Bloggen fast jag trodde aldrig jag skulle skriva. Otroligt mycket har hänt...väldigt många ledsna saker som jag inte tänker nämna nu . Roliga saker har oxå hänt! På återseende! ...

Av Kerstin - 2 januari 2018 10:43

Äntligen kan man få säga ut med det gamla och in med det nya...   2017 har inte varit ett år som varit gynnsamt för själ och hjärta...Vi har mist vår älskade Ramos och nu oxå den gamla trotjänaren Smooran eller Smöret som hon kallas. Jag trodde a...

Av Kerstin - 25 mars 2017 14:02

Vår älskade springare började i november att kräkas från och till. Många kräkningar sen uppehåll i 14 dagar och så höll det på. I januari tog vi kontakt med veterinär som började göra utredning på problemet.  Ont i magen hade han. Det togs prover och...

Av Kerstin - 5 februari 2016 17:23

Förra helgen var jag och mina hoffar på nosework hela helgen....superduktiga hundar och roligt värre. Aslan jobbade noga och visste exakt vad som förväntades, likaså Saga men det ska man ju förvänta sig eftersom hon hållt på lite mera (trots långt up...

Presentation


I den här bloggen får du träffa våra fyrfotade vänner och oss...välkommen att ta del av vår vardag!
Tassa gärna in till vår Hemsida Saltvikshundarna

Mina älsklingar

  Rip 3/1 2012   

Seasprites Castillion " Cesar"

 

        

Animando Brahms "Ramos"

 

            

Smatchoise Hero Anytime

"Hero" 

 

    

Queen Cobras white E-Type, "Etype" 

 

 

Brukshoffets Dronning Christina " Saga" 

 

Queen Cobras White Elvis,  "Elvis"

 

  Hamostis Irovar av Geirur

Aslan 20150222

 

  

Smooran "Smöret"

 

  

Ziggy Stadust "Zigge"

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok

Dagens väder

Julhälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards