Direktlänk till inlägg 13 januari 2010

Flexikoppel

Av Kerstin - 13 januari 2010 18:56

  Tjenixen på er alla! Idag tänkte jag blogga om flexikopplets vara eller icke vara....för vår del alltså!

För 2 år sedan fick jag ett flexikoppel av min äldste son, använde det några gånger till Cesar men tyckte det var ganska jobbigt...lite struligt att hålla reda på.

Till Ramos har det inte ens kommit på tal eftersom jag tror att det inte skulle hållt mer än en gång...hahaha med alla sina kokkoryck!

Kopplet las i garderoben...i två år!

Till vår lilla familj kom det i höstas en söt liten ulltutt och av någon anledning så kom detta koppel fram igen....

Så praktiskt tänkte vi att ha detta koppel till den lilla yrpäran som bara var mer under än bredvid våra fötter!

Ja så fick det bli, tills vi en dag på jullovet gick på kvällspromenad Hero Cesar och jag.

Detta händer på en sekund....Jag böjer mig ner för att plocka upp bajs och i samma andetag gör Hero ett ryck varav jag tappar kopplet.

Detta handtag åker som en reptil rätt in i rumpan på lilleman som hysteriskt skrikandes lämnar mig och Cesar vid bajshögen....på tre sekunder var han borta!

Vi hör honom försvinna bakom knuten och både Cesar och jag springer samtidigt som vi ropar, jag ropar och Cesar mufflar...men ingen Hero har för avsikt att stanna eller lyssna.

Cesar jätteorolig, matte skitskraj...Hero gör allt för att bli av med sin plågoande som försöker äta upp honom...det måste vara en best!

Vi sprang hem och i Carporten står en hysteriskt skrikande hundvalp och inne i huset en lika tokig Ramos som inte kan göra något!

Jag lyfte upp min lilla gullgris och så gick vi in och slängde flexikopplet åt fanders...visst gjorde jag rätt!!!!


  

Nu till något mycket mysigare och det är tulpaner...den vackraste och godaste blomman som finns!

Idag har Tompan varit hemma och när jag kom hem var middan färdig...så lyxigt det kändes!!!!   Gullgubben min   


Efter middan så åkte jag och köpte hundmat och passade då på att träna lite med Ramos, det kändes så himla kul. Full koncentration!



  

Snart är det dax att börja svulla i dessa gobitar...suger på karamellen ett tag till men inte så lång väntan kommer det att bli...Mmmmmmmm!



 Kram ifrån oss!


 
 
Annika

Annika

13 januari 2010 21:07

Ååh, jag ser framför mig hur det såg ut när flexikopplet landade i baken på liten Hero! Kan inte låta bli att skratta för det ser helt tokigt ut :-) Men jag håller med om att Flexi är himla jobbiga och dåliga för det mesta. Man får väl ha en hund som går väldigt fint hela tiden , men å andra sida, om de går så fint kan de ju gå lösa ;-) jag har också slängt undan våra till husses förtret:-)
Du har lagt in bilder på mina laster. Tulpaner är det bästa som finsn och det som är på bilden under är ett fördärv för figuren. Ser ju ut som en bulle själv med svämmande grädde/fläsk i mitten *hahahaha*
Ha det gott
kramizar i massor

http://www.gilbertfritiof.dinstudio.se

 
Anki

Anki

13 januari 2010 22:03

Åh men lille man. Vilken upplevelse för honom.. :0)

Jag tycker du gjorde Helt rätt. Jag använder heller aldrig flexikoppel, bara vid inkallningsövningar brukar jag ha det...

Vilka fina bilder du har...Sååå sugen jag blev på en semla nu... :0)

Kram Anki & hundarna.

http://www.ankifl.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Kerstin svarar

13 januari 2010 22:16

Det var hur synd om honom som helst och den stackarn trodde ju att alla var hans fiende efteråt...det har lugnat sig nu!
Det såg skitkul när han stack iväg men vi hade en bit hem och vi visste inte vart han tog vägen...det var tur det inte var en väg emellan eller att någon " ful gubbe" inte stoppade honom i fickan....

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

13 januari 2010 22:53

Usch nej, låter inge vidare med flexi kopplet iaf inte just då. Förstår du kasta bort det, skulle nog jag också gjort. Stackars lilla Hero.

http://heratorpetsvinja.webs.com

 
Caroline o. Lukas

Caroline o. Lukas

14 januari 2010 08:42

Huh va läskigt och stackars lilla Hero :( Det är en av anledningarna till att jag inte gillar flexi, den andra är att på tok för många använder det helt fel och inte har nån som helst koll på sin hund eller förmåga att hala in den snabbt om situationen behöver det. Sedan finns det de som sköter kopplet galant och får det att funka...men men...
Mmmm semlor!! Och du hann fota de innan du började äta de. Inte illa ;)
Må så gott!

http://www.busgolden.webb.se

 
Ulla

Ulla

14 januari 2010 10:54

Jag använder faktiskt flexikopplen då vi gör våra lång, långa prommisar. Det blir lite mer rörelse på vofsingarna då.
Semlor smakade vi på i tisdags.
I år ska jag försöka att inte äta så många ;)
Jag är en riktig semelälskare :)
Ha det så gott

http://www.gottigottas.com

 
Ingen bild

Carolin

14 januari 2010 12:14

hej! vad mumsigt med semlor..=) jag fick också en bild i huvudet när kopplet åkte in i lillens bak... =)

 
Carolin

Carolin

14 januari 2010 12:14

ddet var jag som skrev ovanstående kommentar!
Ha det Bäst!

http://www.gabbes-hundar.blogspot.com

 
Marie

Marie

15 januari 2010 02:00

Neeej, men vad rädd han måste ha varit! :-(
Tur i oturen ändå att det inte hände nåt mera på vägen hem i hans panik, hade ju kunnat gå väldigt illa. Jag hoppas verkligen att han släpper denna händelse helt och hållet, så att det inte "sätter sig på hjärnan" på något vis.
Stackars lille gubben!
Själva handtaget är liksom glatt/halt att hålla i, inte alla modeller som är gummiförsedda för ett bättre tag, så det är nog tyvärr rätt så vanligt att detta händer kan jag tänka mig!

Jag har faktiskt ett sånt där koppel liggandes här hemma (max 50kg - 8m långt). Detta använde jag då Joline skulle ut och cykla på byn, hon var ca 3½år gammal då. Denna unge var totalt hopplös, man kundetro att hon var totalt DÖV eller nåt. Hon stack iväg som en j.vla raket och skrattade hysteriskt. Jag tröttnade väldigt snabbt (redan efter 5min på premiärturen på den nya cykeln), tröttnade på att springa efter, skrika som en idiot, mitt hjärta sprängde i halsgropen och höll på att stanna helt inför varje korsning hon rejsade över. Jag ville bara sätta mig ner och stortjuta, helt och totalt slut i kroppen. Jag kom då på ide'n att sätta fast ett Flexikoppel i hennes pakethållare, då hade hon 8m på sig att stanna när jag sa till, sen blev det stoppp vare sig hon ville det eller inte.
Vissa tyckte att detta var en supersmart ide' av mig, medans andra tittade väldigt snett. Ja, vad skulle jag göra då?! Låta ungen cykla som en j.vla maniac med livet som insats?! Detta var innan vi skaffade våran första pudel i familjen. På Sveg kom folk och gick med sina hundar i koppel och sen kom jag, med en cykel i koppel och på den en helvild liten tjej. Det kanske såg lite konstigt ut, men detta var ett måste och det fungerade alldeles utmärkt. Så detta är vad jag rekommenderar Flexikopplet till - Sätt fast det på helgalna små skitungars cyklar, för att få en lugn och problemfri promenad :-)
Om man tycker att 8m är lite väl långt, så finns de ju i 5m också, till och med 3m, men lite frihet måste de ju få ha, så till en 3-4-åring rekommenderar jag 8m, funkar finfint på raksträckor och de hinner gott få upp en hastighet och känna vinden i håret ;-)
Kram Marie

http://www.smartchoice.nu

 
Lise-LottL

Lise-LottL

15 januari 2010 19:49

Hej
Men stackars lilla Hero.Måste ha gjort väldigt ont.
Ja dom kan vara farliga flexikoppel.
Vi hade det till vår bordercolli och det funka jättebra.
Men jag tycker i alla fall dom är lite otäcka flexikopplen.
En granne fick kopplet runt benen och hunden drog till för den såg en annan hund.Och jag kan tala om att det skar in i hennes hud fyyy så ont.
Ska du dansa i kväll då.? Det ska jag.
Ha en god helg Kram

http://lukas.disntudio.se

 
Helena

Helena

16 januari 2010 10:12

Oj....
Nog låter det skoj, allt, men det var förmodligen allt annat än just skoj när det hände! Jag blev ändock lite full i fniss, en av mina absoluta favoritkomiker, Jeff Dunham, berättar exakt samma sak om sin frus chihuahua och ett flexikoppel ;) ! Om du inte sett nå't med honom, gå in på Youtube, det är väl värt det, jag lovar... Han är egentligen buktalare, men oxå en fantastisk stå-upp:are!
Nå, vi hoppas att Hero kan gå vidare i livet efter denna traumatiska upplevelse!
Tulpaner - tummen upp, dessvärre gillar jag inte semlor..... Men, jag hittar andra sätt att hålla kvar volangerna runt midjan ;) !!
Nu ska jag kika vad min valp gör för bus, för bus.....det gör han heeela tiden, den lille sköningen ;) !!!
Kram kram från Helena och alla lurvar!

http://pudelfnatt.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 4 februari 2022 00:47

Men det blev ingen uppdatering men kanske nu...Mycket har hänt! Återkommer men det är jag och vitpudlarna kvar ifrån den gamla Saltviksligan! I en handvänning kan allt förändras! Ta hand om er ??? Hero, Saga och Aslan är nu Änglahundar ??? Mi...

Av Kerstin - 16 april 2020 11:43

Så är jag tillbaka till Bloggen fast jag trodde aldrig jag skulle skriva. Otroligt mycket har hänt...väldigt många ledsna saker som jag inte tänker nämna nu . Roliga saker har oxå hänt! På återseende! ...

Av Kerstin - 2 januari 2018 10:43

Äntligen kan man få säga ut med det gamla och in med det nya...   2017 har inte varit ett år som varit gynnsamt för själ och hjärta...Vi har mist vår älskade Ramos och nu oxå den gamla trotjänaren Smooran eller Smöret som hon kallas. Jag trodde a...

Av Kerstin - 25 mars 2017 14:02

Vår älskade springare började i november att kräkas från och till. Många kräkningar sen uppehåll i 14 dagar och så höll det på. I januari tog vi kontakt med veterinär som började göra utredning på problemet.  Ont i magen hade han. Det togs prover och...

Av Kerstin - 5 februari 2016 17:23

Förra helgen var jag och mina hoffar på nosework hela helgen....superduktiga hundar och roligt värre. Aslan jobbade noga och visste exakt vad som förväntades, likaså Saga men det ska man ju förvänta sig eftersom hon hållt på lite mera (trots långt up...

Presentation


I den här bloggen får du träffa våra fyrfotade vänner och oss...välkommen att ta del av vår vardag!
Tassa gärna in till vår Hemsida Saltvikshundarna

Mina älsklingar

  Rip 3/1 2012   

Seasprites Castillion " Cesar"

 

        

Animando Brahms "Ramos"

 

            

Smatchoise Hero Anytime

"Hero" 

 

    

Queen Cobras white E-Type, "Etype" 

 

 

Brukshoffets Dronning Christina " Saga" 

 

Queen Cobras White Elvis,  "Elvis"

 

  Hamostis Irovar av Geirur

Aslan 20150222

 

  

Smooran "Smöret"

 

  

Ziggy Stadust "Zigge"

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok

Dagens väder

Julhälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards